Hopp til hovedinnhold

Rammeverk for vurdering og KI (VuKI)

Tegnebrett 1.jpg

Hvordan kan vi vurdere elevers kompetanse i en tid der kunstig intelligens er lett tilgjengelig for alle? Rammeverket for vurdering og KI (VuKI) gir lærere og elever et felles språk og en struktur for å diskutere og praktisere vurdering i møte med nye teknologier.

Et sirkulært rammeverk for vurdering

Rammeverket for vurdering og KI, forkortet VuKI, er et verktøy utviklet med utgangspunkt i The AI Assessment Scale av Perkins, Furze, Roe og McVaugh (2024), og bearbeidet og oversatt til norsk av Stine Brynildsen. Målet med rammeverket er å gi støtte til lærere, elever og profesjonsfellesskap i møte med vurderingssituasjoner hvor KI er en del av bildet – eller bevisst holdes utenfor.

En viktig egenskap ved VuKI er at det er sirkulært – det finnes ingen “start” eller “slutt”, og ingen områder er rangert over hverandre. I motsetning til tidligere versjoner, der man opererte med et lineært system der “Ingen KI” ble assosiert med rødt (negativt) og “KI for fullt” med grønt (positivt), legger dagens modell vekt på nyanser og formål.

VuKI er delt inn i fem områder som beskriver ulike grader og former for bruk av KI i vurdering:

1. Ingen KI

I dette området skal eleven vise kunnskaper og ferdigheter helt uten hjelp av KI. Dette passer for oppgaver hvor målet er å teste selvstendig tenkning, hukommelse eller praktiske ferdigheter. Det krever ofte gjennomføring i kontrollerte omgivelser, for eksempel på skolen med avstengt nett.

2. KI i planlegging

Her kan eleven bruke KI til å idémyldre, lage disposisjoner eller utforske faglige tema før de starter arbeidet. KI fungerer som en assistent i planleggingsfasen, men innholdet må videreutvikles av eleven selv. Det krever refleksjon rundt grensene mellom KI-generert og egenprodusert innhold.

3. KI underveis

Dette området handler om å bruke KI som hjelpemiddel i arbeidet med å forbedre og revidere en oppgave. Elevene kan få tilbakemelding på tekstutkast og jobbe med språk, struktur og rettskriving. Det stiller krav til både elevenes og lærernes evne til å lage gode instrukser og vurdere kvaliteten på responsen. Kritisk refleksjon og dokumentasjon av hvilke forslag som er brukt og hvorfor, står sentralt.

4. KI for fullt

Her brukes KI gjennom hele lærings- og vurderingsprosessen. Elevene har frihet til å bruke KI så mye de vil (eller har fått beskjed om), men må vise kritisk bruk og selvstendige valg. Dette området egner seg for mer åpne oppgaver og krever tett oppfølging av læreren.

5. Utforskende KI

Dette området handler om innovasjon og kreativ bruk av KI, for eksempel ved å lage egne KI-verktøy, spill eller generative produkter. Det oppmuntrer til entreprenørskap, og passer spesielt godt i tverrfaglige prosjekter eller når man utforsker teknologi.

Rammeverket er ment å skape refleksjon, ikke kontroll. Det kan brukes til å diskutere vurderingsformer i profesjonsfellesskapet, til å planlegge undervisning, og ikke minst til å skape åpne samtaler med elever om hva som er målet med vurderingen – og hvilken rolle KI kan eller ikke kan spille.

I denne videoen presenterer Stine Brynhildsen rammeverket: